• O2outdoor_pic_001.jpg
  • O2outdoor_pic_002.jpg
  • O2outdoor_pic_003.jpg
  • O2outdoor_pic_01.jpg
  • O2outdoor_pic_0111.jpg
  • O2outdoor_pic_02.jpg
  • O2outdoor_pic_03.jpg
  • o2outdoor_pic_031.jpg
  • O2outdoor_pic_033.jpg
  • O2outdoor_pic_034.jpg
  • O2outdoor_pic_035.jpg
  • O2outdoor_pic_036.jpg
  • O2outdoor_pic_037.jpg
  • O2outdoor_pic_04.jpg
  • O2outdoor_pic_041.jpg
  • O2outdoor_pic_042.jpg
  • O2outdoor_pic_043.jpg
  • O2outdoor_pic_044.jpg
  • O2outdoor_pic_045.jpg
  • O2outdoor_pic_046.jpg

Find more about Weather in Veszprém, HU

  • Kiemelt programjaink

     

    Nordic walking szeminárium

    2018. július 21.,
    14–17 óráig


Nordic walking mindenkinek!

Valóban, mert a NW az alkalmazható lépés-, futó- és ugrótechnikáknak, valamint a választott terepnek köszönhetően a terhelés fokozatos állíthatóságát teszi lehetővé, a sportoló igényeihez és fizikai állapotához adaptálható, legyen szó a laza átmozgatástól az elvesztett kondíció visszanyeréséig.

A következő cikkek összeállításához Wilk Zsófiától (www.nordicwalkingsport.hu) vettem át szakmai tartalmakat.

Számítógép előtt görnyedsz egész nap?

A rendszeres ülőmunkából eredő kényszertartás következtében megfeszülnek, letapadnak az érintett területek – hát, nyak, váll – izmai, ami hátfájást, fejfájást okozhat, ezáltal csökkentve a koncentrálóképességet.
„Görnyedőknek” azért nagyon jó a nw, mert:

  • a botok helyes használata (ez tanfolyamainkon elsajátítható) aktiválja a felsőtest izomzatát; a vállak, hát, karok izmainak fokozott használata miatt ezeken a területeken javul a vérkeringés, mozgékonyabbá válnak az izületek, ezáltal enyhülnek a görcsök, csökken a feszültség ezeken a helyeken;
  • a sport közbeni testtartás rávezet a napközben hanyagolt helyes testtartásra, segít az amúgy összeszűkült mellkas megnyitásában, ezáltal ellensúlyozva a rossz testtartás hátrányait, többek között a helytelen és elégtelen légzést (pihegő légzés);
  • mivel a NW a test izmainak mintegy 90%-át megmozgatja és ezzel serkenti az anyagcserét és minden életfunkciót, jótékony hatással van az ülés alatt felgyülemlett salakanyagok távozásának sebességére, többek között a bélműködésre is;
  • természetben, friss levegőn lehet sportolni az egész napos szobai tartózkodás és mesterséges fény után (nem kell egy újabb helyiségbe menni…), erre kínálunk lehetőségeket edzéseinken, túráinkon;
  • a sport közben felszabaduló hormonok (endorfin) mellékhatás mentes és hatékony ellenszerei a stressznek és a depressziónak.

Ledobnék pár kilót…!

Legyen szó csak néhány plussz kilóról, vagy akár erősebb túlsúlyról, a NW remek megoldás a felszedett zsírpárnák ellen folytatott harcban, mert:

  • a botok használata nagyban tehermentesíti a már amúgy is túlterhelt ízületeket;
  • a botok használata segít megőrizni az egyensúlyt sport közben;
  • a NW a test izmainak mintegy 90%-át megmozgatja, ezzel gyorsítja az anyagcserét és minden életfunkciót, intenzívebb a méregtelenítés;
  • a felsőtest intenzív használata miatt 20–25%-kal nagyobb kalória felhasználás érhető el, mint hagyományos gyaloglással;
  • az edzéseken, túrákon a közösen végzett sporttevékenység segít fenntartani a motivációt hosszabb távon;
  • a terhelés fokozatos növelhető, elkerülve a túlterhelést;
  • a mozgás már kisebb intenzitás esetén is örömteli élmény!

Rehabilitáció

Néhány évvel ezelőtt elszakadt az egyik Achilles-inam. Ahogy ilyenkor lenni szokott, műtét, majd 6 hétig hosszú gipsz. Egy gyógytorna foglalkozásra becsületből elmentem, éreztem, hogy a gyógytorna, az irányított mozgás csodákat tenne. Sajnos teljesen más volt, mint amire számítottam, ezért önálló tornát, nagyon könnyed spinninget, úszást és elég hamar erdei kirándulásokat „írtam fel” magamnak. Akkor még nem ismertem a NW-t, pedig nagy szerepe lehetett volna rehabilitációmban, mert:

  • az alaptechnika, a diagonál lépés során a végtagok párhuzamosan mozognak a törzzsel, nem csavarodnak az ízületek, nincs nyíró erő a mozdulatokban;
  • a botok használatával biztonságossá és stabillá válik a még esetenként bizonytalan mozgás, segít elkerülni az eséseket, botlásokat;
  • a botok használata nagyban tehermentesíti a lábízületeket: bokát, térdet, csípőt;
  • a botok használata bevonja a felsőtestet is a mozgásba, ezért igen alkalmas a váll, hát, nyak betegségeinek gyógyítására, azok sérülés, vagy operáció utáni mobilizálására;
  • a terhelés fokozatosan állítható a szinte tehermentes átmozgatástól az elvesztett kondíció visszanyeréséig;
  • mivel a NW a test izomzatának 90%-át megmozgatja, ezzel javítja a vérkeringést, javítja a sérült, vagy operált terület vér- és oxigénellátottságát, s így nagyban segíti és gyorsítja a gyógyulást.

Fontos lehet azonban az orvosi felügyelet (feltéve, ha az orvos érdekelt az utógondozásban is…) és a gyógytornásszal való folyamatos konzultáció, tisztában kell lenni az egyes technikák élettani hatásával, és a gyógyulási foknak megfelelő terepet kell választani!

Szülés előtt, szülés után

Ha a kismamatorna nem elég, a  Nordic Walking problémamentes terhesség esetén a 4. hónapig különösebb orvosi ellenőrzés nélkül folytatható. Rosszullétek jelentkezésekor és a 4. hónapon túli kezdés esetén mindenképpen ki kell kérni a nőgyógyász véleményét! Szülés után pedig hordozókendő használatával a babával együtt a friss levegőn űzhető tevékenység. NW, mert:

  • a terhelés fokozatosan állítható szinte a szülés napjáig;
  • a botok használata megnyugtató biztonságot nyújt mozgás közben, segít elkerülni az egyensúlyvesztéses eséseket;
  • a felsőtest aktív használata segít a pocak növekedésével fokozódó hát és vállfájdalmakat csökkenteni, kilazítani az egyre nehézkesebb testhelyzetek (ülés, alvás) okozta húzódásokat, görcsöket;
  • a felpezsdülő vérkeringés javítja a szervezet és ezzel a baba szervezetének vér- és oxigénellátását is, kordában tartja a vérnyomást és a sokszor kórosan megemelkedő vércukorszintet, valamint jótékonyan hat a vizesedő lábakra is;
  • a 90%-ban mozgó izmok segítenek a jó lelkiállapot fenntartásában, a kismamák sport közben megbeszélhetik élményeiket egymással, és nem kell kirekesztettnek lenniük baráti körükből, családjukból, hiszen nagyon kellemes Nordic Walking sétákat tehetnek velük együtt is, bármely évszakban.

Fokozottan figyeljenek azonban a megfelelő pulzustartományban való sportolásra, így akár a szoptatás időszakában is tovább sportolhatnak! Számukra különösen fontos, hogy ez irányban jól képzett, hozzáértő edzőtől tanulják meg a technikát, aki fel tudja hívni figyelmüket a kerülendő mozdulatokra, és akivel meg tudják határozni a jótékony hatással bíró edzésintenzitást!

Szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknek, cukorbetegeknek

Ma már elfogadott tény, hogy a gyógyszereken túl a mozgás számukra is nagyon komoly gyógymódot jelent. Fontos azonban a helyes mozgásforma megválasztása és a szakszerűen irányított edzés, hogy elkerüljék túlterhelést, és ezzel az akár veszélyessé váló helyzetek kialakulását. NW, mert:

  • ideális „kezdő” sport, mivel a terhelés fokozatosan növelhető, viszont ennek köszönhetően az egyre jobb egészségi állapotú páciensek is folyamatosan az igényeiknek és javuló kondíciójuknak megfelelő mozgásmennyiséget kapják;
  • a klasszikus gyalogláshoz képest 20-25%-kal magasabb kalória felhasználás segít a testsúly csökkentésében, ami a legtöbb páciensnél a betegség kialakulásának egyik fő oka;
  • a botok használatával a test izmainak mintegy 90%-a dolgozik, teljesen átmozgatja a testet, mely a szívre és az érrendszerre is jótékonyan hat;
  • a fenti okból kifolyólag gyorsul az anyagcsere, intenzívebb a méregtelenítés, melyet az emberek úgy észlelnek, hogy kevesebb vérnyomáscsökkentőre van szükségük, illetve csökken az inzulinadagjuk, kitartó mozgással és életmódváltással pedig akár teljesen el is hagyhatják azokat (ehhez azonban kell egy együttműködő orvos is…);
  • a botok használata biztonságot ad szédülés, hirtelen vérnyomásváltozás esetén is;
  • fontos azonban, hogy a sportolást orvosi felügyelet mellett csinálják, illetve hogy szakképzett edzővel végezzék, akinek tudomására kell hozni a szedett gyógyszerek fajtáját és mennyiségét, hogy ennek megfelelően tudja meghatározni az ideális testedzési intenzitást!

Tényleg nemcsak a húszéveseké a világ…

…hanem az 50 felettieké is!

Minden hangzatosság nélkül, NW nekik is, mert:

  • nagyon minimális terheléssel is elkezdhető és folyamatosan emelhető az intenzitás a kondíciónak megfelelően;
  • a botok használata biztonságot nyújt a bizonytalanabb mozgásúaknak is (vérnyomásproblémák, szédülés);
  • a társaság rendszerességre ösztönző;
  • a koordináció folyamatos gyakorlása nagyon jó hatással van az agyra;
  • a botok használatával a test izmainak 90%-a mozog, ezzel komoly eredményt lehet elérni a vérnyomásproblémák, cukorbetegség terén is (akár csökkenthető a szedett gyógyszerek mennyisége is…);
  • a botok használata nagyban tehermentesíti a térd és csípőizület;
  • a diagonálmozgás alkalmas akár csípőprotézissel rendelkezők számára is;
  • a NW segíti a beszűkült izületek újraaktiválását, erősítését;
  • fontos a folyamatos orvosi felügyelet komolyabb gyógyszeres kezelés, illetve mozgásszervi problémák esetében, ezeket a szakképzett edző megfelelően tudja kezelni és az igényeknek megfelelően alakítja az edzéseket az orvosi utasításoknak megfelelően!

Hírlevél

Copyright © Mozdulat és képzelet Kft. 2014. All Rights Reserved.